September 5, 2010

【出掛】福岡3日目"晋作"

福岡3日目は晋作に会いに下関にいって参りました。
もちろん夏休みの弟と一緒です。







ペーパードライバーとしてはなかなかの遠出でした。
引野から北九州高速のって、壇ノ浦を眺めながら
長州は下関に入ります。

晋作の墓は、下関の中心から
かなり離れていて、これまたとても不便なところにありました。

晋作は言わずと知れた詩人で
自らのことを"東行"と名乗っていて
彼の墓は"東行庵"と呼ばれています。

東行庵には晋作と縁のある奇兵隊や
愛人おうのさんのお墓がありました。
おうのさんと晋作の関係は涙なしには語れないので
ココでは割愛します。

東行庵の職員の方に晋作のことを訪ねてみました。
当たり前ですが、晋作のことを自分の親族のように愛し
ときどき涙ぐんでいる程でした。

職員の方は晋作のことを
東行先生、東行先生といって
土葬で今も晋作がココに眠っていると説明していただきました。

一緒についてきた弟は退屈そうでしたが
僕は言葉にならないパワーをフンダンに感じました。


"おもしろき こともなき世を おもしろく"
人生の至言です。

この後は、母方の里に行きました。
じいちゃんもばあちゃんもすごく元気でした。

気を使わなくていいのに
茶菓子や果物を出してくれました。
かわらないモノへの感謝はつきません。

-eng-
I went to the grave of Shinsaku Takasugi
at the third day of Fukuoka life.
definitely with my lil brother.haha

It is so long distance trip for me,
because I am absolutely paper driver.
we ride a Kitakyushu city highway from Hikino to Shimonoseki.

Shinsaku's grave is far away from center of Shimonoseki city,
so so inconvenient.

Shinsaku is known by famous poet,
he called himself "Togyo",
his grave is called "Togyoan".

There is so many grave that related Shinsaku,
for example,Kiheitai and his lover Ouno and more.

I stop writing a episode of Shinsaku and Ouno
cos this episode is so heartwarming story,
It is hard for me not to cry...

I asked Togyoan staff some questions.
She looked like cyring sometimes
when she reminded Shinsaku.
maybe she loves him as much as her family.

his famous word
"exiting or not about this world,
Its up to your mind"

definitely I love this word so much.
and got The POWER from his place.
my brother looked like so boredom.

then we went to mother's parents house.
They are so kind at every moment.
I feel we have to appreciate everlasting people and place again.

keep up!