November 14, 2010

【思考】脳と心について



谷川俊太郎の詩
"脳と心"
(以下引用)

この卵型の骨の器にしまってあるものは何?
傷つきやすく狂いやすいひとつの機械?
私たちはおそるおそる分解する
私たちは不器用に修理する
どこにも保証書はない

その美しいほほえみの奥にあるものは何?
見えるものと見えないものが絡み合う魂の迷路?
私たちはおずおずと踏み込む
私たちは新しい道標を立てようとする
誰も地図はもっていない

しかもなお私たちが冒険をやめないのは何故?
際限のない自問自答に我を忘れるのは?
謎をかけるのは私たち自身の脳
謎に答えようとするのも私たち自身の脳
どこまでも問い続け……いつまでも答えはない
(以上引用)

とあります。
科学は科学では分からないところを
見つけ出すのが科学の目的と言います。

脳と心の関係はココにカテゴライズされそうですね。
興味深いトピックですが
少し知るのが怖い部分でもあります。
肉眼では見えない体の部分を知る事ですから。

楽しい事やつらい事、色々な事が生きているとあります。

体験ではなく
そういった人間の機能として生きようとする事(精神活動)は
当人がどうあがこうと、脳がすべて制御しているような
空しさと切なさを僕は感じました。

とにかくよけいな事を考えても所詮は脳次第
分けは無く生きろ、といわれている気がしました。

-eng-
【thought】about the brain and the mind

"Brain And Mind"
What is this kept in the
bone like a egg?

Is this the machine that is gonna easily
come apart and hurt?

We are gonna break down anxiously.
We are gonna fix clumsily.
Though there is no guarantee anywhere.

What is this into beautiful your smile.
Is this complexly labyrinth tangling
with visible and invisible?

We are gonna go into with diffidence.
We are gonna make land marks.
Nobody has a map at all.

still..
Why don't we stop going adventure further?
Why don't we stop ask ourself without end
till forgetting ourself?

Who is asking us such things
is our brain.

Who is answering
is our brain.

We are gonna ask continually,
never get answers forever.

poem by Shuntaro Tanikawa

The object of science is
find out the knowledge that science
can't so far I guess.

I suppose the relationship of brain and mind
categorized this discipline.
so it is so hot topic for me,
but I feel little scare you know?
cos this is invisible part of our body.

We definitely experience funny and bad times,
the experience like that is objectively controlled by brain,
however I feel.

anyway we don't have to spending any time
to think about our mind.

I supposed it seems like "Live in no reason".